پلاستیک گرانبها و ایده خط بازیافت خانگی

پلاستیک گرانبها و ایده خط بازیافت خانگی
بهترین وبلاگ علمی و فناوری , تکنولوژِی , دانستنی

 
 
فرشید اسکندری
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
با یکی از طرح های دیو هاکنز (Dave Hakkens) با عنوان Phonebloks تلفنی ماژولار با قابلیت ارتقاء قطعات، در پست‏های قبلی نارنجی آشنا شده اید؛ حالا این طراح هلندی در حوزه ای متفاوت از ایده قبلی اش طرحی را ارائه کرده.
فارغ التحصیل آکادمی طراحی آیندهون، برای بازیافت زباله های پلاستیکی، دستگاهی شخصی ساخته تا از این طریق بتواند لوازم دست ساز جدید تولید کنید. او قصد دارد طرح خود را به اشتراک گذارد تا سایر مردم نیز همین عمل را انجام دهند.
 
دستگاه او شامل یک خردکن، اکسترودر (دستگاه شکل دهی به پلیمرها با استفاده از مارپیچ)، الگوساز تزریقی و الگوساز دَورانی که همگی بر اساس مدل های صنعتی ولی با پیچیدگی های کمتر و انعطاف پذیری بیشتر، طراحی و ساخته شده اند.
 
هاکنز می گوید: «من متوجه شدم که از تمام زباله های پلاستیکی که دور انداخته می‏شود، تنها 10 درصد آن بازیافت می شود و متعجب شدم که چرا ما سهم کمی از آن را بازیافت می کنیم.»
 
یکی از دلایل آشکار شده برای این موضوع، درخواست کم کارخانجات برای استفاده از این نوع مواد بازیافتی است. بنابراین او تصمیم گرفت تعدادی از کارخانه ها را از نزدیک دیده و به پاسخ این سوال که چرا از پلاستیک بازیافتی استفاده نمی کنند، برسد. او متوجه شد که مشکلات جداسازی و دسته بندی زباله های پلاستیکی برای بازیافت، سبب می شود نهایتاً محصولات بازیافتی نسبت به پلاستیک نو، کمتر قابل اعتماد باشند.
 
او توضیح می دهد: «من به تمام این شرکت ها رفتم و متوجه شدم ماشین هایی که برای تولید انواع پلاستیک استفاده می کنند بسیار گران، دقیق و ارزشمند هستند؛ پس آنها از پلاستیک بازیافتی به خاطر اینکه خالص نیست و ممکن است باعث صدمه به دستگاه ها یا کم شدن سرعت تولید شود، استفاده نمی کنند.»
 
هاکنز در ادامه می گوید: «اما من می خواهم لوازم شخصی خودم را بسازم، پس می توانم از پلاستیک بازیافتی استفاده کنم.»

او ابتدا یک خردکن را بهینه سازی کرد و سپس به جمع آوری پلاستیک از دوستان، افراد فامیل و همسایگانش پرداخت. با اینکار او توانست از بطری ها و ظروف خالی، تراشه های پلاستیکی کوچکی در رنگ های مختلف ایجاد کند.
 
سپس او سه ماشین مختلف الگوساز را با استفاده از ترکیب اجزای دست ساز و قطعاتی از یک اجاق گاز قدیمی، به منظور ذوب پلاستیک و خلق محصولات جدید، ساخت.
 
او در نمایشگاه آکادمی طراحی، یک فرفره با الگوساز تزریقی، یک حباب چراغ ساخته شده با اسکترودر که به صورت یک نوار پلاستیکی به دور قالب آن تنیده شده، و یک سطل زباله با دستگاه الگوساز دَورانی به نمایش گذارده و تاکید دارد که این فرآیندها برای تولید بخش وسیعی از محصولات مختلف، می توانند سازگار شوند.

هاکنز قصد دارد نقشه های طراحی دستگاه بازیافت را به صورت آنلاین انتشار داده تا از این طریق مردم در سراسر دنیا بتوانند مراکز ساخت و بازیافت شخصی داشته و حتی طرح ها را با توجه به محصولاتی که نیاز دارند، تغییر دهند.
 
او همچنین پیشنهاد می کند به افرادی که زباله های پلاستیکی را جمع آوری و به کارگاه‏ ها تحویل دهند، مقادیری پول بر اساس وزن مواد خامی که تحویل داده اند، پرداخت شود؛ ضمنان پیش‏بینی می کند که سیستم او این قابلیت را دارد که در ساخت فیلامنت (ماده خام اولیه برای پرینترهای سه بعدی) نیز مورد استفاده قرار گیرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 24 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا مهدوی

اسلایدر